Festivalul „Pentru ca e primavara!” 2019Festivalul “Pentru că e primăvară!”, ediţia a XI-a – spectacolul Şcolii de Arte Cluj în colaborare cu Şcoala de Arte Timişoara de Joi, 14 martie 2019, din Sala “Şantier” a Şcolii de Arte Cluj a fost neîncăpătoare la spectacolul de muzică vocal-instrumentală, dans, teatru şi joc popular, la care au participat toate secţiile Şcolii de Arte – din Cluj-Napoca şi din judeţ.

Ca-n fiecare an, la această a XI-a ediţie a Festivalului “Pentru că e primăvară!”, a fost invitată o şcoală de artă din ţară, Şcoala de Arte Timişoara, din cadrul Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș. După cum menţiona managerul Şcolii de Arte Cluj, dl. Vasile Corpodean: dacă “Seara Artelor”, care se desfăşoară în luna februarie e un festival al artelor vizuale, “Pentru că e primăvară” scoate în evidenţă secţiile de muzică, instrumente, coregrafie şi arte dramatice reprezentând totodată şi sărbătoarea anuală a instituţiei noastre.

Evenimentul, prezentat de actorul Petre Băcioiu, a debutat cu un program de muzică uşoară, pop şi rock, realizat de oaspeţii timişoreni, sub coordonarea d-lui Kalmar Iosif, şef de secţie în cadrul instituţiei-surori timişorene.

Au delectat publicul clujean, următorii cursanţi:

  • Indru Ana – cu “Jolene”,
  • Liliana Ionas – “Halleluya”,
  • Moghioros Cristian – “Purple Rain”,
  • Faur Alexandru & Band & Petrov Darius – “Blue Suede Shoes”,
  • Ben Salah Sana – “Habibi”,
  • Moghioros Cristian – “Wicked Game”,
  • Daria & Vasile Bădescu – “The Prayer”,
  • Bobei Serena – “Rolling in the Deep”,
  • Alexandru Faur & Band – “You Shook Me All Night Long” – instruiţi de profesorii: Vanana Ciolac, Georgiana Necşa, Mark Antoniu.

Din mănunchiul de piese din repertoriul internaţional, interpretate cu talent de cursanţii timişoreni, o notă aparte de exotism şi o rezonanţă cu totul surprinzătoare a oferit Ben Salah Sana, piesei “Habibi”, un extraordinar cântec pe tema singurătăţii…

De asemenea, a impresionat profund audienţa interpretarea – de o mare sensibilitate şi rafinament – făcută de către Daria şi Vasile Bădescu, fiică şi tată, a piesei “The Prayer”, din repertoriul lui Andrea Bocelli şi Céline Dion.

Partea a doua a spectacolului a aparţinut gazdelor, Şcoala Populară de Arte “Tudor Jarda” Cluj-Napoca, coordonat de directorul adjunct Marius Moldovan. A deschis spectacolul clujenilor Corul “Armonia” Turda (dirijor exp. Sebastian Zăhan), care-i reuneşte pe cursanţii secţiei externe Iniţiere Corală Turda, cu câteva piese tradiţionale româneşti de mare popularitate, interpretate cu talent.

Au urmat câteva momente de chitară clasică a următorilor cursanţi, din cadrul clasei expertului András Béla Moldovan:

  • Alexandra Pătcaș – cu “Andante” (Diabelli),
  • Crina Vereș – “Lagrima”,
  • Corina Ilea – “Leyenda” (Albeniz),
  • Paul Szilaghi – “Moderato”, “Green Leaves”.

În continuare, pianul de concerte al Şcolii de Arte Cluj a intrat în “posesia” Gabrielei Ţîrţan, cursanta clasei expertei Olga Bordas, cu “Sarabande” (George Frideric Handel).

Momentul dedicat muzicii clasice s-a încheiat cu microrecitalul de vioară a doi cursanţi de la clasa expertei Diana Crețu, Rareş Socaciu – “Por una cabeza”, “La cumparsita”, Alex Ciurcui – cu “Doină”, “Două laturi”. Seara a continuat cu Andrei Bangău (canto clasic, clasa expert Silvia Codrescu), acompaniat la pian de exp. Olga Bordas, cu piesele: “Mamma, son tanto felice” (Cesare Andrea Bixio) şi liedul “Prin nopți tăcute” (Mihai Ghircoiaş / Mihai Eminescu, 1976).

Momentul de teatru, reuşit, i-a aparţinut cursantului Adrian Mureșan, din cadrul trupei “Pavlov 25”, cu “Mefisto” – un monolog umoristic de Dan Mihăescu, făcut celebru de către regretatul Toma Caragiu.

A intrat, curând, în elementul său şi dansul modern prin Antonia Marincaș şi Maria Furdui – (clasa instructor Paula Moldovan), cu “Push me”, după care s-au desfăşurat splendide momente de jazz, în următoarea interpretare:

  • Andrei Sabău (clasa expert Onișor Rodilă) – “Indifference” la acordeon,
  • Improvizație jazz – “Strasbourg St. Denis “, (clasa expert Onișor Rodilă),
  • Formația SPA JAZZ BAND cu: Onișor Rodilă & Daniel Florea (pian), Septimiu Moldovan (sax), Bogdan Dunca (percuție), Dan Ciortea (chitară bas).

În mod firesc, muzica uşoară a intrat şi ea în elementul său, la început prin Formaţia “Clussium”, (instructor Rareș Suciu), cu piesa “Dark Necessities” (Red Hot Chili Peppers), în interpretarea lui Robert Bagameri (chitară electrică), Denisa Petruș (chitară bas), Andrei Petrean (percuție) şi apoi prin soliştii vocali şi cursanţii Taberei muzicale de iarnă, 2019, coordonaţi de experţii Petrovici Tünde şi Cristina Nagy: Alina Mîzgan, Teodora Petru & Andrada Savu Costea – “Noi doi” (Ana Odagiu), Flavia Trifan & Andrada Hoffmeister – “Tell Him“ (David Foster), Teodora Rusu, Andrada Hoffmeister & Alina Mîzgan – “Can’t Fight the Moonlight” (LeAnn Rhimes). A acompaniat formaţia de muzică uşoară Recovered”/“NAPOCA” sub conducerea muzicală a prof. Mihai Ghircoiaş (clape), grup alcătuit din: Vlad Vancea (chitară electrică), Andrei Petrean (baterie), Albert Freeman (chitară bas).

Punctul final al spectacolului l-a constituit recitalul de muzică populară, deschis cu o “Suită instrumentală”, de un ansamblu instrumental al clasei directorului adjunct Marius Moldovan, compus din: Marcel Ielcean, Gavril Bunea, Florin Marian & Szasz David (vioară), Szopos Kalman & Vasilian Bojan (braci), Reti Zoltan (contrabas).

A urmat evoluţia soliştilor vocali şi cursanţi ai Taberei muzicale de iarnă, 2019, din cadrul claselor experţilor Ana Strîmturean, Ioana Petran, Felix Gălan & Ioan Dordoi: Sebastian Roman, Ovidiu Popa, Bianca Moca, Denisa Perde, Raluca Codori, Alexandra Mariș, Alin Bucea, Vasile Milchiș, Andrei Bonţe, Florina Bălan, Bogdan Găbudean, Dana Feherdi, Alexandra Moldovan. Au încântat, ca de obicei, prin forţa şi talentul lor, cu o “Suită de piese instrumentale din Banat”, cursanţii clasei de saxofon a lui Petrică Pleşca: Răzvan Stanciu, Raul Stancalău, Rareș Nimăt, Florin Pui, Bogdan Dura, Daniel Pașcălau, Vlad Ilea, Ionuț Hulujan, Bogdan Nicola, Bogdan Stan, Eduard Domokos, Răzvan Pop, Darius Tomoș, Răzvan Frîncu, Gheorghe Kolozsvari.

Iar spectacolul a fost încheiat, în acelaşi ton în care s-a desfăşurat până atunci, cel al artei de calitate, prin dans popular interpretat de Ansamblul folcloric “Șoimii Carpaţilor” din Florești – condus de instructorul coregraf Viorel Dragomir, Formația de dansuri populare “Fiii Cocului” din Pădurenii – îndrumat de instructor Vasile Songoti, Formația de dansuri populare Tritenii de Jos din Tritenii de Jos – îndrumată de instructor Vasile Songoti şi Ansamblul folcloric “Vatră de Dor din Cluj-Napoca – condus de instructor coregraf Viorel Dragomir, cu o “Suită de jocuri din Codru. „Partea noastră de spectacol am pregătit-o cu ajutorul colegilor, profesori, de la secţiunea muzică uşoară – canto şi instrumente – şi am încercat să abordăm un repertoriu mai larg.

Ne bucurăm totodată pentru colaborarea pe care o avem cu Şcoala de Arte din Cluj, o colaborare fructuoasă care s-a extins în timp. Am rămas plăcut surprins de programul prezentat de colegii clujeni şi ne bucurăm că am fost alături de organizatori. Totodată, să sperăm că vom avea parte, în continuare, de o colaborare pe termen nelimitat şi de o prietenie frumoasă, aşa cum e primăvara şi cum sună însuşi numele festivalului”, ne-a declarat, încântat, după spectacolul-maraton, dl. Kalmar Iosif, şef de secţie în cadrul Şcolii de Arte Timişoara, conducătorul grupului de profesori şi cursanţi timişoreni.